کد مطلب:292091 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:1401

بخش چهارم چگونه می توان دیگران را نسبت به امام زمان...

آیة اللّه صافی گلپایگانی

ارجاع دیگران به مطالعه

می توانید دیگران را به مطالعه كُتُبی كه در حالات آن بزرگوار نوشته شده ارجاع دهید. واللّه العالم.

آیة اللّه خزعلی

جواب سؤال سوّم روشنگر جواب این سؤال است

جواب سؤال سوّم روشنگر جواب این سؤال است. (یعنی با شرح اوضاع بعد از ظهور و بیان خوبی ها و نعمتهای زمان دولت حقّه امام زمان (ع))

آیة اللّه نوری همدانی

با معرّفی خصوصیّات و ویژگیهای آن حضرت و ...

با معرّفی خصوصیّات و ویژگیهای آن حضرت و اینكه در چه شرایطی ممكن است آن حضرت ظهور نماید می توان دیگران را نسبت به آن سطح جهانی آگاه نمود.

آیة اللّه سیّد محمّد شیرازی

به طور متعارف

به طور متعارف.

آیة اللّه سیّد صادق روحانی

وقت ظهور آن حضرت بر هیچكس - جز خداوند - معلوم نیست

وقت ظهور آن حضرت بر هیچكس - جز خداوند - معلوم نیست و ما موظّف هستیم كسی كه وقت ظهور را تعیین كند تكذیب نماییم. در این باره روایات زیادی وارده شده است و در روایات از عجله كردن و شتاب نمودن در امر ظهور امام به شدت مذمّت شده است زیرا عجله كردن در این امر سبب می شود انسان صبر و تحمّل خود را از دست بدهد از افراد گمراه و فرصت طلب كه ادّعای ظهور می نمایند بدون دلیل و برهان پیروی نماید.

آیة اللّه علوی گرگانی

توجّه دادن به روایات و اعمال منتظر واقعی

بوسیله توجّه دادن به روایات و اعمال منتظر واقعی می توان در این خصوص رسالت واقعی را انجام داد.

آیة اللّه گرامی

تكثیر كتاب و نوار و چاپ مقاله - بیان حكایات متشرّفین و نقل معجزات و ...

به نظر من تا می توانیم باید سفارش كنیم. كتاب تكثیر كنیم. مقاله چاپ كنیم. نوار تكثیر كنیم. معجزاتی را كه مردم بواسطه آقا امام زمان (ع) در مسجد جمكران و جاهای دیگر دیده اند و بسیار هم هستند نقل كنیم. مردم را سوق بدهیم به مراكزی كه منتسب به آقا امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) است. توضیح شرح حال آن حضرت، بیان تاریخ و حكایت كسانی كه به حضور ایشان مشرّف شده اند. ترسیم مكاشفات یا خوابهای صادقه در این مورد كه زیاد هم هستند برای دیگران و حتی رؤیت امام زمان (ع) با چشم ظاهر و بیرونی كه تحت شرایطی ممكن است.

در بعضی متون، مردم سفارش شده اند به خواندن دعاهایی كه ایمانشان حفظ بشود مثل: «اللهم عرّفنی نفسك فانّك ان لم تعرفنی نفسك لم أعرف رسولك. اللّهم عرّفنی رسولك فانّك ان لم تعرفنی رسولك لم اعرف حجّتك. اللّهم عرّفنی حجّتك فانّك ان لم تعرفنی حجّتك ضللتُ عن دینی» یا دعایی كه در آخر نمازها سفارش شده است: «رضیتُ باللّه ربّاً... الی آخر.» اینها موجب تقویت ایمان می شود.

صحبت كردن از حضرت توسّط منبری ها - همه اش نشود روزنامه و سیاست

اهل سخن ومنبری ها باید در این رابطه سخن بگویند. متأسّفانه در زمان ما بسیاری از منابر فقط در آن ها از سیاست و روزنامه ها صحبت می شود كه خیلی به ضرر دین هست. باید صاحبان مجالس كه حرف آنها نفوذ دارد با شخص منبری صحبت كنند و از او بخواهند كه فقط راجع به حضرت زهرا (س) یا امام زمان (ع) صحبت كند، یعنی به سخنران خطّ بدهند كه او بداند چه بگوید. همه اش نشود روزنامه و سیاست كه چه بسا این مسائل تمام می شود و مردم هم به آن نتیجه ای كه می خواهند نمی رسند آن وقت از آن طرف اعتقاداتشان را هم از دست می دهند. باید تا می توانیم باید مسائل مربوط به آقإ؛س س ظظ امام زمان (ع) را زنده نگهداریم تا برای مردم تكراربشود.

گوشزد كردن احادیث منسوب به آقا به دوستان و آشنایان

سفارش من این است كه هر جور كه می توانید به دوستانتان، آشنایانتان احادیث منسوب به امام زمان (ع) را گوشزد كنید كه این خودش كم كم در جامعه موج برمی دارد و باعث تكثیر این احادیث و ذكر نام آن حضرت می شود.

خواندن ادعیّه ای كه در زمان غیبت سفارش شده است

ادعیّه ای كه در زمان غیبت سفارش شده است را بخوانید. به دعای ندبه و به زیارت جامعه كبیره بعنوان توسّل به آقا امام زمان (ع) بپردازید. لااقل در هفته یكبار زیارت جامعه یا دعای ندبه خوانده شود.

رفتن به مسجد جمكران - خواندن نماز آقا حتّی در خانه

مردم را به رفت و آمد به مسجد جمكران سفارش كنید. آنهایی كه امكانات دارند به مسجد مقدّس جمكران و مكان هایی كه منتسب به امام زمان (ع) است رفت و آمد كنند و نماز منسوب به آن حضرت را ولو در خانه خودشان بخوانند.

زنده نگه داشتن نام امام زمان (ع) و سفارش انتظار فرج

نام امام زمان (ع) را زنده نگهدارید و دائماً هم كه به هم می رسید انتظار فرج را سفارش كنید همانطور كه در سوره مباركه والعصر آمده است تواصی به حقّ یعنی اصل مكتب كنیم و تواصی به صبر و انتظار كنیم.

دفتر تبلیغات اسلامی

ذكر احادیث و آیات - شرح متشرّفین - بیان فواید وجود امام

از راههای گوناگون می توان مردم را نسبت به امام زمان (عجّل اللّه فرجه) آگاه كرد مانند ذكر احادیث و آیاتی كه درباره حضرت وجود دارد و شرح ماجرای كسانی كه حضرت را دیده اند و بیان فواید وجود امام در عصر غیبت.

بگونه ای رفتار كنیم كه كه عملاً نشان بدهیم منتظر ظهور آقا هستیم

بهترین راه همان است كه روایات به آن اشاره دارد: «كونوا دعاة النّاس بغیر السنتكم» بگونه ای رفتار كنیم كه عملاً نشان بدهیم منتظر ظهور آقا هستیم. وقتی دیگران اعمال و رفتار درست ما را دیدند متوجّه می شوند كه ما با اعتقاد به وجود امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) خود را چنین مسئول می دانیم در نتیجه آنان نیز آگاهانه با ما همراه خواهندشد.

آیة اللّه سیّد حسن ابطحی خراسانی

گسترش یاد و نام حضرت در بین مردم

با گسترش یاد و نام حضرت در بین مردم و با صحبت كردن و سخنرانی نمودن راجع به آن حضرت و نقل تشرّفات كسانی كه خدمت آن حضرت رسیده اند و با نوشتن كتاب در موردایشان و ....

بوجود آوردن آمادگی كامل تمام مردم جهان

وجود مصلح جهانی، از اعتقادات چهار دین بزرگ جهان (اسلام، مسیحیّت، یهودیّت و زردشتیّت) است كه حدوداً سه میلیارد از جمعیّت كره زمین را امروز تشكیل می دهند می باشند و لذا باید آمادگی كاملی در مردم برای استقبال از این حادثه بزرگ تاریخ بوجود آورد و از آن غفلت ننمود، اگر چه خوشبختانه دنیا امروز بیشتر از گذشته به این حقیقت توجّه كرده و خود را برای پذیرفتن حكومت عدل الهی آماده ساخته ولی در مقابل در همین زمان جمعی كه به باطل وجود مصلح جهانی را معارض منافع خود می دانند مشغول تبلیغات ضدّ او شده و حتّی صراحتاً می گویند: «باید كاری كرد كه مانع از آمدن او، بشود.»

توضیحی كوتاه بر فیلم پیشگویی های «نوستر آداموس»

از باب نمونه در فیلمی كه اخیراً به نام پیشگویی های «نوستر آداموس» كه به زبانهای مختلف دوبله شده، وقتی «آداموس» از آمدن یك فرد از نسل پیامبران از جزیرة العرب خبر می دهد و می گوید: «او بر دنیا مسلّط می شود». سخنگوی آن فیلم، مصلح جهانی را ضدّ مسیح و بر هم زننده عالم و خراب كننده جهان معرّفی می نماید و به صراحت می گوید: باید كاری كرد كه این مسأله پیش نیاید و او نتواند ممالك بزرگ مثل آمریكا و فرانسه را از بین ببرد و مسیحیّت را نابود كند!!

ولی طرفداران ادیان بزرگ جهان می دانند كه مجری حكومت عدل الهی، ضدّ مسیح نبوده و بلكه او حضرت مسیح را روح اللّه و كلمة اللّه می داند و حضرت عیسی با او همراهی می كند و از آسمان به زمین می آید و به او كمك می نماید و مصلح جهانی برای برقراری عدالت و رفع ظلم می آید و محال است كه خودش برهم زننده عالم و خراب كننده جهان باشد.

حجّة الاسلام فرحزاد

نوشتن كتاب و جزوه و مقاله - تبلیغ از طریق رسانه های گروهی - سخنرانی

الف - نوشتن كتاب و جزوه و مقاله برای سطوح مختلف جامعه در ابعاد گوناگون و در سطح روزنامه ها و هفته نامه ها و ماهنامه ها.

ب - تبلیغ از طریق رسانه های گروهی صدا و سیما در شبكه های سرتاسر و جهانی و ماهواره.

ت - تبلیغ و سخنرانی و تبیین و معرّفی شخصیّت مهمّ و جهانی حضرت در هر فرصت مناسب برای سطوح مختلف جامعه خصوصاً نسل جوان.

حجّة الاسلام علیرضا نعمتی

با تشكیل كنفرانسها، نوشتن مقالات، انتشار نشریّات،

تشكیل میزگردها، ساختن فیلم و سریال و ....

با تشكیل كنفرانسها، نوشتن مقالات، انتشار نشریّات، ساختن فیلم و سریال و میزگردها و خلاصه مطرح نمودن همه جانبه، مردم را باید با ظهور آن حضرت آشناكرد. اكنون كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حضور گسترده مردم در مسائل مذهبی و سیاسی بوده ایم و حضور آنان بخاطر توجّه به معنویّات و زنده نگهداشتن اسلام بوده است و این كار برای خشنودی امام زمان (ع) انجام داده اند پس حضور آنان در صحنه های مختلف جنگ، انتخابات و انقلاب و غیره خصوصاً بخاطر اطاعت از فرمان ولیّ فقیهی كه او را نایب امام زمان (ع) خود می دانند تمرینی بوده است تا بدانند می توانند خود امام زمان (ع) را بخواهند و به دنبال آن حضرت باشند.

مطلب فوق خود موضوعی است كه بر اساس آن می توان فیلم ساخت، سریال نمایش داد، كنفرانس ترتیب داد، كتاب و مقاله نوشت و فعّالیّتهای گسترده تبلیغاتی در سطح جهان ارائه داد و در این راستا هنرمندان، اندیشمندان و كسانی كه می توانند مردم را با روشهای مختلف فیلم، عكس، كتاب، روزنامه، مجله، سریال و... با امام زمان (ع) آشنا كنند نقش فعّالی خواهندداشت تا فكر و توجّه مردم به سمت ظهور آن حضرت جهت گیرد.

حجّة الاسلام سیّد علی رضوی

آگاه كردن مردم و بالا بردن معرفت آنها نسبت به اهل بیت (ع)

از آنجا كه بشریّت تشنه حقّ و كمال می باشد و به پوچی دنیا و مظاهر آن و دنیاطلبی ها پی برده است می توان آنان را از چشمه سار ولایت اهل البیت و معرّفی آخرین ایشان آگاه كرد و با شناساندن ابعاد عظیم وجودی آن حضرت از نور و علم و قدرت و احاطه و حضور و اراده و احسان و اُنس و ... آنان را به صراط المستقیم ولایت رهنمون بود.

حجّة الاسلام احمد قاضی زاهدی

نوشتن كتاب - اهداء كتاب - انعقاد جلسات دینی مخصوص امام زمان(ع)

باید وجود مبارك حضرتش را به دیگران شناساند و ارزش وجود با بركتش را فهماند و حلاوت و شیرینی حكومت آن بزرگوار و تفاوت حكومت الهی او را با سایر حكومتها بیان كرد تا دیگران را نسبت به وجود اقدسش آگاه شوند و این كار از طریق و راههای زیادی صورت می گیرد:

1 - نوشتن كتابها در سطوح مختلف و شناساندن آن حضرت.

2 - اهداء كتابهایی كه برای دیگران مثمر ثمرات است و عامل بیداری آنهاشود.

3 - انعقاد جلسات دینی مخصوص امام زمان (ع) از قبیل جلسات شبهای جمعه و روزهای جمعه و دعای ندبه و توسّل و فرج و چراغانی نیمه شعبان كه ولادت آن حضرت اتّفاق افتاده و جلسات بحث و گفتگو در زمینه حكومت و ظهور آن امام والا مقام كه خداوند ما را بیش از بیش به وظایف آشنا گرداند.

آیة اللّه سیّد محمّد مهدی مرتضوی لنگرودی

معرّفی حضرت بعنوان یك مصلح كلّ برای دفع نابسامانی های جهان

جواب سؤال چهارم در حقیقت همان جواب اوّل است كه داده شد ولی با این تقریر و بیان و آن اینكه عصر كنونی كه تمامی ملل غرق در شهوات و هوی و هوس و ظلم و ستم و تباهی است باید به دیگران چنین گفت: برای دفع این نابسامانیها نیاز به مصلح كلّ است و این مصلح كلّ محال است عادتاً منتخب از همه ملل باشد چون مصلح كلّ یك فرد بیش نیست او یا باید عرب باشد یا فارس باشد یا تُرك باشد یا آمریكائی باشد یا انگلیسی باشد یا ژاپنی باشد یا از فلان ملّت و فلان ملّت باشد. اگر عرب باشد توافق همه ملل جهان بر اینكه او مصلح كلّ باشد عادتاً محال به نظر می رسد چون سایر ملل علیحّده و جداگانه می گویند چرا از ما نباشد و اگر آن مصلح از فارس باشد عرب و سایر ملل صدایشان بلند می شود چرا از مانباشد.

از این نظر باید آن مصلح كلّ، منتخب از جانب خدای جهانیان و آفریدگار ملل باشد. منتخب خدا یا باید پیغمبر باشد یا وصیّ و جانشین پیغمبر و چون در جایش ثابت شده كه بعد از محمّد بن عبداللّه (ص)، پیغمبری نخواهد آمد پس باید مصلح كلّ، امام و جانشین پیغمبر باشد و آن نیست جز وجود مبارك امام زمان (ع).

آیة اللّه خاتم یزدی

آگاهی از مبانی اعتقادی اسلام - مراجعه به كتابهایی در مورد آن حضرت

در مرحله اوّل، خودِ «آگاه كننده» باید از مبانی اعتقادی اسلام آگاهی و شناخت لازم را داشته باشد. خوشبختانه درباره آن حضرت و ظهور او كتابهای فراوانی نوشته شده كه به عربی: «عصر الظهور» «موسوعة الامام المهدی» و به فارسی: «دادگسترجهان» و «نوید امن و امان» را می توان نام برد.

آیة اللّه شاه آبادی

بالفطرة الدّالة علی ...

«بالفطرة الدّالة علی وجود كشف التّامّ المعصوم.» (به سبب فطرت پاك بشری كه رهنمود بر وجود ظهور تامّ وجود مقدّس معصوم(ع)است.)

آیة اللّه یثربی

رجوع به مبحث امامت در علم كلام - مطالعه كُتُبی درباره آن حضرت

اگر مراد از جمله اوّل امام شناسی بطور كلّی و بویژه شناخت شخصی حضرت بقیّةاللّه الاعظم (ارواحنا له الفداه) باشد كه ظاهراً همین مراد است باید به مبحث امامت در علم كلام مرجوع نمود.

آنقدر روایات در معرّفی ائمّه اهل بیت (ع) وارد شده است كه به تواتر می رسد. بهترین راه برای اعتقاد به آن حضرت و ظهور موفور السّرورشان مطالعه كُتُبی است كه درباره آن حضرت نوشته شده است.

حجّة الاسلام سیّد جعفر رفیعی

مقاله نویسی، نشر كُتُب، تشكیل مجالس متنوّع با برنامه های جذّاب،

ساخت فیلم در موضوعات مختلف پیرامون آن حضرت، برگزاری اجلاس

برای آگاهی دادن دیگران نسبت به امام زمان (ع) راههای متعددّی وجود دارد مثلاً مقاله نویسی، نشر كُتُب در معرفت آن حضرت و تشكیل مجالس متنوّع با برنامه های جذّاب، ساخت فیلم در موضوعات مختلف پیرامون آن حضرت. از این طُرُق می توان در جهت آگاهی دادن مردم نسبت به آن حضرت استفاده نمود.

و باید اجلاسی برگزار شود و از صاحب نظران دعوت به عمل آید تا با توجّه به امكانات موجود و چگونگی استفاده از آنها و با ریختن طرح و برنامه های متعدّد، راههای «آگاهی دادن مردم» بررّسی شود و طرح و برنامه جامعی اتّخاذ گردد و در تمام مجامع به اجرا گذاشته شود.

كمك گرفتن از روحانیّون و طلّاب حوزه های علمیّه

و از همه مهمتر می توان از روحانیّون و طلّاب حوزه های علمیّه كه هر یك خود می توانند جامعه ای را رهبری كنند استفاده نمود و آنان را در جهت آماده سازی اقشار مردم قرار داد و چگونگی تبلیغ و ترویج مكتب انتظار و ظهور را به آنان آموخت. گرچه امر تبلیغ از آن حضرت وظیفه تمام دوستداران مكتب اهل بیت (ع) است ولی توقّع تبلیغ و كوشش از این قشر بیشتر می باشد چنانكه حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) در تشرّفی به جناب مشهدی حسن عمامی یزدی فرمودند. (كه ما عین تشرّف را از كتاب ملاقات با امام عصر (ع) نقل می كنیم:)

گله مندی امام زمان (ع) از علماء و روحانیّون

«در جنوب شرقی مشهد مقدّس، كوهی است به نام كوه خلج كه از قدیم الایّام دوستان حضرت و عشّاق آن امام همام بدان جا می رفتند و مشغول توسّل به آن جناب و دعا برای حضرتش می شدند. از جمله مرحوم مغفور مشهدی حسن یزدی كه از صلحاء منتظرین وجود مقدّس حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) بوده بدان كوه می رفت و مشغول توسّل به آن جناب می شده و اكثر متدیّنین مشهد، مرحوم مشهدی حسن یزدی را بخاطر دارند كه چگونه در انتظار و فراق امام زمانش می سوخت. این تشرّف را مشهدی حسن نقل نموده و چون بسیار حائز اهمیّت است آن را نقل می كنیم انشاءاللّه مردم و بالأخصّ جامعه روحانیّت بیشتر به یادِ امامشان باشند:

تقریباً در سنه 1350 شمسی یك روز صبح زود به كوه رفتم و در آنجا مشغول زیارت خواندن و توسّل به امام زمان (ع) شدم. حال خوبی داشتم و دائماً با حضرتش مناجات می كردم و می گفتم: «ای كاش ظهور می كردید و من ظهور شما را درك می كردم.»

آن روز، روز تعطیلی بود. پس از توسّل، از كوه خلج به منزل رفتم و قدری استراحت كردم. در عالم رؤیا (یا خواب و بیداری) دیدم در همان مكان روی كوه خلج هستم و آقایم و مولایم صاحب الزّمان (ع) هم هستند. آقا در حالی كه دستهایشان را بر پشت گذاشته بودند به طرف شهر مشهد نگاه می كردند.

گفتم: «آقا! تشریف بیاورید داخل شهر.» (منظورم ظهور آن حضرت بود)

فرمودند: «من در این شهر غریبم.»

گفتم: «آقا اگر كاری دارید بفرمائید تا برایتان انجام دهم.»

فرمودند: «ما كارگران زیادی داریم ولی آنها حقّ ما را می خورند و اكثراً یك قدم برای من بر نمی دارند و بیاد من نیستند.»

در این هنگام از خواب بیدارم شدم و در فراغ آن حضرت و برای غربت آن حضرت بسیار اشك ریختم.»

( - ملاقات با امام عصر 7 ص 102 )

آیة اللّه سیّد مرتضی موسوی اصفهانی

مژده دادن به مردم دنیا به آمدن مصلح واقعی

نظر به اینكه دنیا روز به روز به ظلم و ستم و نسل كُشی و خونریزی و بی عدالتی پیش می رود و هر گروه و ملّتی منتظر اصلاح جامعه هستند می توان آنان را به آمدن مصلح واقعی كه آن از نظر ما شیعه، امام زمان (ع) خواهد بود مژده داد و آگاه كرد كه شخصی مقتدر خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهدنمود. «و نرید ان نمنّ علی الّذین استضعوا فی الارض ان نجعلهم ائمّه و نجعلهم الوارثین.»

این بشارت قرآن است به مردم روی زمین كه روزی جهان را از لوث فتنه گران و خونریزها پاك خواهیم نمود.

آیة اللّه محمّد جعفر خوشنویس

مطرح ساختن مطالب مربوط به حضرت - رفع ابهام ها و حلّ اشكالها

استفاده از ابرازهای درست و صحیح اطّلاع رسانی عمومی

با مطرح ساختن مطالب مربوط به حضرت مهدی (عجّل اللّه فرجه)، بطور منظّم و شفّاف و بدور از اجتهادات شخصی بی دلیل یا پیرایه های مَن در آوردی، در سطح عموم، و با رفع ابهام ها و حلّ اشكالها بطور منطقی و مستدل، با استفاده از متون معتبر و كارشناسان متعهّد و مؤمن و با استفاده از تمام ابرازهای درست و صحیح اطّلاع رسانی عمومی، می توان دیگران را نسبت به امام زمان (ع) آگاه كرد.

آیة اللّه سیّد محمّد حسینی قزوینی

آگاه كردن مردم نسبت به حكومت عدالت گستر حضرت

باید روایات و احادیثی كه درباره حكومت حضرت و عدالت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حضرت وارد شده است را برای مردم بازگو كرد و مردم را نسبت به حكومت عدالت گستر حضرت آگاه نمود.

حجّة الاسلام محمّد حسن گنجی فرد

مقیّد كردن خود و دیگران به پاك كردن خود از صفات رذیله و گناه

نقل تشرّفات و ذكر مهربانی و الطاف و محبّت امام عصر (ع)

اگر علّت غفلت مردم از امام زمان (ع) بررسی و ریشه یابی گردد، می توان راه آگاه كردن آنها را نسبت به امام عصر (ارواحنا فداه) حدس زد چون وقتی آن عامل بازدارنده رفع شود، دلیلی ندارد نقصی كه بخاطر آن بوجود آمده، باقی بماند.

انسان فطرتاً خواهان پاكی و قدرت و عدل و صداقت و صفات حسنه است و ذاتاً از دغَل و جهل و ظلم و رذایل و نقص، متنفّر است. مطابق بسیاری از روایات هر چه خیر و خوبی و عدل و انسانیّت وجود دارد مظهرش وجود مقدّس معصومین(ع)است كه در بهترین زیارت ائمّه اطهار (ع) به آنها عرضه می داریم: «اگر هر گونه خیری ذكر شود، شما اوّل و آخر و اصل و فرع و معدن و ابتدا و انتهایش هستید.» حتّی بنا به فرمایش ( - زیارت جامعه كبیره: ان ذكر الخیر كنتم اوّله و اصله و فرعه و معدنه و مأویه و منتهاه ... (مفاتیح الجنان) )

معصومین از جمله حضرت امام باقر (ع) ذكر هر خوبی و پاكی و علم و ... كه در قرآن شده، اوّلین مصداق و منظورش وجود این عزیزان است.

( - تفسیر العیاشی ج 1 ص 13 )

حال باید دید با وجود اینكه انسانها فطرتاً خواهان و طالب چیزهایی هستند كه كاملش در وجود مقدّس حضرت بقیّه اللّه الاعظم است كه امروز باقیمانده از معصومین هستند، چطور شده كه آنها آن آگاهی كه منظور این سؤال است یعنی آن آگاهی كه باعث توجّه كامل به ساحت مقدّس امام زمان (ع) و در نهایت منتهی به ظهور شود را ندارند و به تعبیر دیگر چرا نیاز فطریشان این مصداق را پیدا نكرده است؟!

حال كه سؤال این گونه مطرح شد باید گفت: خدای تعالی همه خیرات و خوبیها را در وجودمعصومین (ع) نهاد و عطش به آنها را نیز در روح همه انسانها قرار داد تا در دنیا هر كس كه بتواند از موانعِ نفس و شیطان عبور كرده و در این مادّه امتحانی اش قبول شود نجات یافته باشد و هركس معبودش یعنی عطش به خوبیها را دربرآوردن هوای نفسانی تشخیص دهد خسران نصیبش گردد. چون او همانند فرد تشنه ای است كه در بیابان دنیا، ( - سوره جاثیه آیه 23 )

سراب لهو و لعب را بجای آب حیات پنداشته است.

( - سوره مباركه نور آیه 39 )

خدای تعالی راه توجّه كامل به ساحت مقدّس امام كه مصدر و منبع همه خیرات است و مورد نیاز روحمان است را تزكیه نفوس می داند و در قرآن برای اینكه در این دنیا نجات یافته باشیم و اهل خسران نباشیم، برای توصیه مؤكّد به آن یازده قسم یادمی كند.

( - و الشّمس و ضحیها و القمر اذا تلیها و النّهار اذا جلَّیها و اللّیل اذا یغشیها و السّماء و ما بنیها و الارض و ما طحیها و نفس و ما سوّیها فالهمها فجورها و تقویها قد افلح من زكّیها و قد خاب من دسّیها )

پس در نتیجه گیری می توان چنین گفت كه مهمترین عامل غفلت مردم از امام زمان (ع)، معاصی و وجود رذایل است و مؤثّرترین راه توجّه دادن همگان به امام زمان (ع) دوری از گناه و پاكی از رذایل و فاصله گرفتن از جهالت و نقص است كه خدای تعالی در قرآن آن را تزكیه نفس نامیده است. اگر مانع بازدارنده از درك معرفت به امام در انسان از بین برود طبعاً این نیازِفطری، مصداق كاملش را پیدا می كند و آن وقت است كه انسان احساس نیاز واقعی به امام عصر (ارواحنا فداه) كه سالهاست مردم ایشان را از یاد برده اندمی كند.

در این میان هرچند نقل تشرّفات و ذكر مهربانی و الطاف و محبّت امام عصر(ع) به بندگان خدا بخصوص شیعیان در توجّه آنها به ساحت مقدّس امام مؤثّر است ولی راه مداوم و ماندگار توجّه عموم به امام زمان (ع)، مقیّد كردن آنها به پاك كردن خود از صفات رذیله و گناه است.

آیة اللّه عادل علوی

كردار خوب - علم - اخلاق - روایت و درایت - فكر صحیح و عمل صالح

با گفتار و رفتار و كردار خوب.

با علم و دانش.

با اخلاق و حُسن سیرت.

با روایت و درایت.

با فكر صحیح و عمل صالح.

حجّة الاسلام سیّد كاظم حسینی میانجی

تبلیغ و گفتن و خواندن روایات و احادیث

راهی جز تبلیغ و گفتن و خواندن روایات و احادیث ائمّه اطهار (صلوات اللّه علیهم اجمعین)نیست.

حجّة الاسلام صفایی بوشهری

تبلیغات وسیع و صحیح مستفاد از آیات و روایات

تبلیغات وسیع و صحیح مستفاد از آیات و روایات وارده در مورد حضرت امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) و ظهورش، امّا در مورد اطّلاع عمومی در مورد ظهور امام (ع) باید به علائم كاشف از قرب و ظهور امام (ع) كه در احادیث صحیحه آمده است مراجعه و توجّه شود و در موارد شبهه ظهور، مراجعه مردم به عالمان متّقی و عارف و آگاه و فقهاء شیعی واجب می باشد.

( - برای تحقیق مراجعه شود به: مكیال المكارم: 278/2، بحارالانوار: 6/2، المحجّة البیضاء: 32/1، الاحتجاج:26/2. )

حجّة الاسلام اسد اللّه محمّدی نیا

آگاهی كامل خود از اسلام و حضرت - نور شدن عمل و كلام انسان

لازمه این كار آن است كه انسان خود از اسلام عزیز آگاهی كامل داشته باشد و درباره حضرت ولیّ عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) در ابعاد مختلف بوسیله كُتُب معتبر و سؤال از علمای ربّانی بر معرفت خود بیفزاید و خود نیز با علم و عمل، قلب آن حضرت را خشنود سازد. چنین كسی عمل و كلامش نور خواهد بود و سب زدودن ظلمت از دلها می شود و می تواند مردم را با امام زمان (ع) آشنا سازد. امّا كسی كه اهل مطالعه نیست و معرفتی هم نسبت به دین ندارد و نسبت به دستورات اسلام توجّهی ندارد موفّق نخواهد بود.

«ذات نایافته از هستی بخش

كی تواند كه شود هستی بخش»

حجّة الاسلام عبداللّه صالحی

بیان حقایق و صداقت و درستكاری مخصوصاً توسّط اشخاص حزب اللّهی

راههای مختلفی وجود دارد:

در گفتار: یعنی سعی شود حقایق و واقعیّات بیان گردد و از هر نوع توجیه گرائی در ابعاد مختلف دور شود.

در عمل: یعنی عمل و رفتار شخصی باید در جوانب مختلف با همه افراد، باصداقت و درستكاری باشد.

مخصوصاً اشخاص حزب اللّهی در هر دو جهت بیشتر باید احساس مسئولیّت كنند.

حجّة الاسلام شیخ الرّئیس كرمانی

معرّفی حضرت از نظر مقامات ولایی و ولایت

موعود جهانی بودن آن حضرت و ....

1 - معرّفی حضرت از نظر مقامات ولایی و ولایت.

2 - ضرورت وجود حجّت خدا در زمین و اینكه آن حضرت یگانه منجی عالَم است.

3 - موعود جهانی بودن آن حضرت و اذعان همه مذاهب و مكاتب آسمانی و بشری بر ضرورت ظهور ابرمرد پایان بخش بحرانها و نابسامانیهای جوامع و رهایی بخش ازبن بستها.

4 - فوائد وجود حجّت خدا در زمان غیبت كُبری .

5 - صالحان وارثان زمین.

حجّة الاسلام سیّد وهّاب ضیائی

آشنا كردن مردم با آیات و روایات و كُتُبی كه درباره حضرت است

با آیات و روایاتی كه برای ظهور آن حضرت آمده است.

قریب سیصد كتاب درباره آن حضرت نوشته شده است كه مردم را باید با آن كتابها آشنا كرده تا به ظهور حضرت گرایش پیدا كنند.

حجّة الاسلام سیّد جواد معلّم

معرّفی صحیح آن حضرت - بر حذر داشتن آنان از راهها و افكار انحرافی بیان وضعیّت جهان و جهانیان در قبل و بعد از ظهور

با معرّفی صحیح آن حضرت به مردم و بیان اهمیّت و ارزش و فوائد دنیوی و اخروی ظهور امام زمان (ع)، كه با تشریح آیات و احادیث مربوط به ایشان میسّر است و برحذر داشتن آنان از راهها و افكار انحرافی از قبیل گرایش به فلسفه و تصوّف و عرفان خارج از خطّ و مشی اهل بیت(ع).

همچنین با تبیین وضعیّت فعلی جهان و فرق آن با دوران بعد از ظهور و بیان این كه در غیبت امام، بشریّت در خسران و زیان است می توان مردم را به امام زمان (ع) و ظهورشان آگاه كرد.

آیة اللّه سیّد فخر الدّین امامی

نقل و پخش سنجیده و حساب شده مسائل مختلف مربوط به امامت

تبلیغ از طریق اطّلاع رسانی جدید: مطبوعات، صدا و سیما و اینترنت

بهترین راه پیش از ظهور، نقل و پخش سنجیده و حساب شده مسائل مختلف مربوط به امامت با استفاده از روایات فراوانی كه در این زمینه وارد شده است و بویژه در دنیای امروز باید برای گسترش این تبلیغات از وسایل اطّلاع رسانی جدید: مطبوعات، صدا و سیما و مخصوصاً اینترنت یاری گرفت و چون اطّلاع رسانی در دنیای امروز یك فنّ مخصوص است باید برای این كار برنامه ریزی های دقیق كرد و افراد متخصّص و آگاه به زبانهای بین المللی و شیوه های ماهواره ای و اینترنتی تربیت كرد.

آیة اللّه اصولی

با بیان ادلّه امامت و آشنایی مردم با معرفت حجّت خدا

اوّلاً با ادلّه امامت.

ثانیاً لو لا الحجّة (در صورت نبودن حجّت) زمین با اهل خود فرو می رود.

حجّة الاسلام شیخ مرتضی قاسمی

استفاده از مباحث اعتقادی و مطالعه كُتُبی در مورد امام شناسی

مقدّمات لازم: باید از توحید شروع كرد و با بحثهای منظّم و استدلالی نبوّت عامّه و خاصّه - امامت - معاد جسمانی و روحانی - عدل - فروع دین.

در مورد امام شناسی باید كتابها خواند و دوره ها دید.

در این ورقه مجال توضیح متأسّفانه نیست. به كُتُب آقای مطهّری مراجعه كنید.

حجّة الاسلام شیخ عبّاس استاد آقایی

معرّفی كردن امام زمان (ع) بعنوان گمشده جهانیان

مردم دنیا طالب حقّ و حقیقت بر مبنای عمل و عدالت هستند. ممكن است اینگونه سؤال شود مردمی كه بطرف دنیا می روند و همه چیزشان فقط و فقط دنیاپرستی شده چطور ممكن است طالب حقّ و حقیقت باشند؟!

همین كه مردم از هر سو به دنبال اشباع كردن نفس خود هستند و از هر سو كه حركت می كنند بدون آنكه به كوچكترین اهداف از پیش تعیین شده خود برسند به بن بست می رسند باید به مردم ارائه كنیم:

اینكه شما دنبالش می گردید، حقیقتش در وجود مقدّس این بزرگوار یعنی امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) می باشد و اگر او بیاید چه می شود و اگر او بیاید عدالت در سراسر گیتی برپا می شود و دیگر ظلمی وفسادی در هیچ كجا عالم هستی حاكمیّتی ندارد.

باید طوری مردم را نسبت به امام زمان (ع) آگاهی دهیم كه همه یكپارچه شیفته آمدن و ظهور آن بزرگوار شوند.

آری! اگر مردم دنیا را نسبت به امام (ع) و نسبت به انقلاب امام (ع)، نسبت به فرق میان تمام انبیاء سلف و وجود مقدّس امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف)، نسبت به انقلاب جدّش امام حسین (ع) و انقلاب ایشان، نسبت به حاكمیّت و بركات سماوی و ارضی، نسبت به كمّیّت و كیفیّت انقلاب حضرتش، نسبت به انقلابهای جهان هستی و انقلاب ایشان، نسبت به حقّ و حقوق دیگران در بیت المال، نسبت به اینكه اگر حتّی دنیا را می خواهیم باید او را بخواهیم، نسبت به هزاران سال عمر در زیر لوای حكومتی بر مبنای عدالت خواهی و .... آگاهی بدهیم. اگر ما اینگونه مردم دنیا را علم و آگاهی بدهیم یقیناً مردم طالب این حقّ و حقیقت خواهند شد انشاء اللّه.

حجّة الاسلام محمّد كاظم كاشانی

متوجّه كردن مردم به مقام و هدف و رسالت آن بزرگوار

برای آگاه كردن مردم نسبت به امام عصر (ارواحنا فداه) باید همه كسانی كه به ایشان علاقه دارند مردم را متوجّه مقام و هدف و رسالت آن بزرگوار بكنند همانطور كه در قبل از انقلاب، دوستداران امام، مردم و جامعه را متوجّه ایشان و انقلاب نمودند تا كم كم مردم با ایشان و اهداف ایشان آشنا شدند و همین سبب شد انقلاب همگانی شود و به پیروزی برسد.

همچنین برای آمادگی اجتماعی برای ظهور، باید مردم و جامعه را به مزایای بعد از ظهور آگاه كنیم و آنها را بسوی معنویّت كه اساس دعوت آن حضرت می باشد راهنمائی نماییم زیرا تنها در صورت گرایش جامعه به معنویّات است كه مردم، خلاء یك زندگی و جامعه معنوی كه همان حكومت بعد از ظهور می باشد را احساس می كنند و برای بدست آوردن آن تلاش خواهند كرد.

حجّة الاسلام علیرضا فلاحت منش

تفهیم نیاز به مصلح جهانی برای مردم

باید نیاز به مصلح جهانی را برای مردم تفهیم كرد.

استاد محمّد حسین عابدی

با متابعت شریعت و ظهور صفات خدایی در انسان

«و انّك لعلی خلق عظیم» به متابعت شریعت در انسان صفات خدایی ظهور می كند كه همین موجب می شود كه انسان با كردار و رفتار خود مرام خدایی را ثابت كند. مرام خدایی! یعنی شما با این مرام می توانید صفات رهبرتان یعنی حجة اللّه الاعظم را نشان دهید و دیگران را آگاه كنید.

عاقبت و شكست گروهها و حكومتهای مختلف دنیا

تمام حكومتها دنیا حاكمیّتشان مقطعی بوده است، با كشته شدن هفتاد میلیون نفر، لنین مرام كمونیستی را در جماهیر شوروی پیاده كرد، امّا عواقب آن چگونه بود؟! آیا شاهد از هم پاشیدن این جماهیر نبودید؟! سرمایه داری در اروپا، این قارّه را به لجن كشانده است بطوری كه در هر ثانیه و دقیقه، هزاران هزار قربانی این ماجرا می شوند.

عثمانی ها كه بر مذهب تسنّن بودند به حكومت رسیدند ولی دیری نپایید حكومتشان تحت سیطره دول اروپایی از جمله انگلیس از هم پاشید.

خیلی از دول كره زمین، قوانین بشری را پیاده كردند امّا همگی با شكست روبرو شدند و می شوند لذا قبل از ظهور، تمام تئوریها در حال پیاده شدن است و هیچكدام فی الحال نتیجه ای نداده اند.

هشداری شدید به علماء و دانشمندان مذاهب و ادیان مختلف دنیا

حرفم در مرحله اوّل این است كه: «ای علماء نصارا! ای علماء یهود! ای علماء مذاهب تسنّن! ای علماء زیدیّه و اسماعیلیّه! ای علماء بودائی و برهمایی و ای علماء ادیان و مذاهب دنیا! اگر شما یقین به جهان ماوراء الطّبیعه دارید چرا واسطه فیض میان خداوند و بشر و خلایق را پیدا نمی كنید و چرا مسیر او را انتخاب نمی كنید؟!

شما باید هویّت این شخص را شناخته و بشریّت را بسویش هدایت كنید برای سعادت ابدی و رستگاری دنیا و آخرت، و الاّ مسئول پیشگاه خداوند خواهید بود و در روز رستاخیر و قیامت كبری باید جوابگوی میلیونها انسان باشید.

ای علماء ادیان و مذاهب دنیا! وجودی كه تمام صفات خداوندی را دارا می باشد و وجودی كه هسته و كانون نظام ملك و ملكوت است كیست؟! چرا در تمام مسائل ظاهری و دقایق زندگی تأمّل می كنید و در این امر عظیم و خطیر تأمّل نمی كنید؟! امری كه حیات خلایق در تمام عوالم وابسته به اوست؛

و حرفم ثانیاً با علماء شیعه اثنا عشری است كه چرا در یك مركزیّت نیستند؟! چرا كه عدم مركزیّت متشطّط كننده قلوب است و خطّ واحد را به خطوط متفرّقه مبدّل می سازد كه این تفرقه، خطری است كه بالاتر از آن، خطری را نمی توان تصوّر كرد! اگر به مركزیّت بودید توحید به معنی واقعی در جهان حاكم می شد لذا اوّلین مسئولان پیشگاه حضرت بقیة اللّه الاعظم، تفرقه اندازان از شما هستند! اگر در اصول دین و فروع دین یكی هستیم چرا در یك مركزیت واحد نیستیم؟!

حضرت مهدی (ع)، خاتم الولایة، خاتم الرّسالة، خاتم الاولیاء و خاتم علوم انبیاء است. او به جهان آمده و زمانی ظهور خواهد كرد و تمام صفات خدایی را در زمین پیاده كرده و شریعت به تكامل نهایی خود خواهد رسید.

لذا ای دانشمندان دنیا! در هر شریعت و مذهبی كه هستید اگر می خواهید در تمام جهات علمی قدم بردارید اوّل باید هسته و كانون خلقت را بشناسید و بعد از معرفت، می توانید علوم الهی را قابل باشید نه علومی كه پایه های آن از خون هزاران هزار انسان مظلوم بنا شده و فقر عظیمی را در جهان حاكم ساخته و هزاران هزار درمانده و بیچاره را نالان ساخته است.

ظلمت، جهان را فرا گرفته و بازگو كننده حقیقت، مثل برافروختن شعله ای است در شبی تار و سرد كه بادهای سرد در حال وزیدن است ولی به مصداق «یریدون ان لیطفئوا نور اللّه بافواههم و یأبی اللّه الاّ ان یتمّ نوره و لو كره الكافرون»، خداوند نور خود را در ( - سوره توبه آیه 32، یعنی: «آنها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند، ولی خدا جز این نمی خواهد كه نور خود را كامل كند، هر چند كافران ناخشنود باشند.» )

جهان هویدا خواهد كرد.

استاد علیرضا جاویدی

تربیت خود و دیگران به اخلاق و رفتار امام زمانی - نوشتن كتاب و ...

اوّلین كاری كه باید انجام دهیم در رابطه با آگاهی مردم نسبت به امام زمان، خودمان را از نظر اخلاقی و روحی اصلاح كنیم تا بتوانیم مبلّغ خوبی برای حضرتش باشیم. دوّم اینكه با نوشتن كتاب پیرامون وجود مقدّسش، یا نقل قصّه هایی كه افراد خدمت حضرتش مشرّف شده اند، و یا سخنرانی پیرامون آن وجود مقدّس، و یا تربیت افراد به اخلاق و رفتار امام زمانی، و یا بیان كردن علائم احتمالی ظهور، و یا پخش نمایشنامه و یا فیلم در رابطه با آنحضرت، و یا بیان مظلومیّت حضرتش را برای مردم بازگو كنیم.

حجّة الاسلام سیّد محمّد مهدی آل مجتبی (میهن خواه)

«یا ایّها المدثر قم فانذر ...»

( - سوره مدثّر آیه 1 و 2، یعنی: «ای كه خود را به لباس پیچیده ای! برخیز و خلق را انذار و هشدار بده.» )

توضیحی در مورد امر به معروف و نهی از منكر

جای آن دارد كه در این مقطع اشاره ای به بحث امر به معروف و نهی از منكر داشته باشیم. مردم به دو دسته مجزّا تقسیم می گردند: یك دسته كسانی هستند كه دقیق خوب و بد را می فهمند و یا می شناسند و چون عالِم به خیر و شرّ هستند به عالِم تعبیر می شوند.

دسته دیگر كسانی هستند كه خوب و بد را از یكدیگر تمییز نمی دهند و چون جاهل به خیر و شرّ هستند به جاهل تعبیر می شوند.

علمای عامل و غیرعامل

دسته علماء به دو دسته عامل و غیرعامل تقسیم می شوند یعنی دسته كسانی كه می دانند خوب و بد چیست و عامل به این علمشان هستند كه این دسته همان «هم الفائزون» هستند و یا به تعبیر دیگر «الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات طوبی لهم و حسن مآب» و حقیقتاً یاوران اهلبیت(ع) محسوب می شوند. دسته كسانی كه غیرعامل ( - رعد/29 (آنان كه به خدا ایمان آورده و به كار نیكو پرداختند خوشا بر احوال آنها و مقام نیكوی آنها.) )

هستند یا جزء كسانی هستند كه از سر بیخودی و عدم بصیرت و یا به تعبیر بهتر، سهواً به علمشان عمل نمی كنند (ساهی) و یا از سر عناد و كینه و دشمنی به علمشان عمل نمی كنند(عامد).

دسته كسانی كه سهواً به علمشان عمل نمی كنند به دو دسته تقسیم می گردد: 1-كسانی كه عدم عمل سهوی به علمشان، ضرر نمی رساند مثل عدم شركت كسی از مردم كه می داند باید در جنگ شركت كند و نمی كند. 2 - دسته كسانی كه عدم عمل سهوی به علمشان به منافع اسلام و اهلبیت (ع) ضرر می رساند مثل ضرری كه عدم عمل سهوی به علم زید بن ارقم به منافع اهلبیت(ع) زد.

امّا در دسته كسانی كه عمداً به علمشان عمل نمی كنند یا جزء كسانی هستند كه تنها به علمشان عمل نمی كنند (مثل كسانی كه می دانستند علیّ بن ابیطالب (ع) حقّ است امّا سكوت كردند و دم در نیاوردند یا كسانی كه می دانند حال امام عصر (ع) در غربت چگونه است و باید همه چیز را رها كرد و به حلّ معضل غربت پرداخت لیكن به خاطر منافع صوری و مادّی خود دم برنمی آورند) یا جزء كسانی هستند كه معانداند خلاف علمشان عمل نمی كنند (مثل كسانی كه با توجّه به علم به حقّانیّت علیّ بن ابیطالب (ع) به جنگ حضرت رفتند یا كسانی كه می دانند باید زندان غربت امام زمان (ع) هرچه زودتر شكسته شود لیكن بگونه ای برخورد می كنند كه مردم از تعجیل در ظهور امام عصر (ع) منحرف می شوند.)

دسته جُهّالِ قاصر و مقصّر

امّا دسته جُهّال یا قاصر هستند (كسانی كه توانایی تشخیص را ندارند مثل بچه غیر ممیّز، مجنون و ...) یا مقصّر هستند (كسانی كه زمینه تشخیص بر ایشان فراهم بود لیكن قصور از جانب خودشان بوده است)

دسته مقصّرین، دو قسمت است: یا منطقی هستند كه می توان از طریق استدلال و مباحثه، آنها را قانع و عالم كرد و یا احساساتی هستند كه باید آنها را با شرایط خاصّی به سمت حقّ كشانید.

نهی از منكر مخصوص علماست و امر به معروف مخصوص جهّال است

نهی از منكر مخصوص علماست و امر به معروف مخصوص جهّال است. منكر آن است كه كسی دانسته از خوب پرهیز كند و یا بد را عمل كند. امر به معروف آن است كه كسی نمی داند خوب و بد چیست و او را به خوب و بد عالم و آگاه كرد.

مجازات عالم غیرعامل عامد كه خلاف علمش عمل می كند

در میان علمای بی عمل هرچه بالاتر می رویم (عامدین) درجه سختگیری در نهی از منكر بالاتر می رود تا جایی كه اثر مجازات را می توان برای عالم غیرعامل عامد كه خلاف علمش عمل می كند در نظر گرفت (با توجّه به منافع امام عصر(ع))

اشاعه ادلّه و مباحثات علمی و بحثها و درسهای عقلی و منطقی با جُهّال منطقی

در رابطه با جهّال منطقی، اشاعه ادلّه و مباحثات علمی و بحثها و درسهای عقلی و منطقی، لازم و ضروری است (انتشار كُتُب علمی در این زمینه و یا تبلیغات علمی)

استفاده از وسائل تبلیغی محض در رابطه با جهّال احساسی

در رابطه با جهّال احساسی، استفاده از وسائل تبلیغی محض (مثل استفاده از سینما، مطبوعات و یا تبلیغات در مورد گستردگی نعمتهای دوران ظهور و..) میسّر است.

آقای راستی (از علماء اهل سنّت شافعی)

(قاضی و مدرّس حوزه علمیّه سنندج)

چرا در جهت معرّفی حضرت مهدی (ع) قدم مؤثّری برداشته نشده است؟!

بی توجّهی علماء - دل مشغولی به امور غیر مهم - تخصیص موضوع به شیعیان

سؤال: با توجّه به اینكه تمام مسلمین اعمّ از شیعه و سنّی در مورد حضرت مهدی(ع) متّفق القول هستند ولی در جهت معرّفی ایشان قدم مؤثّری برداشته نشده است؟ چرا؟

جواب: دلایل متعدّدی در این مورد وجود دارد:

1 - علماء، نسبت به این مطالب بسیار مهمّ و اساسی بی توجّهی كرده اند.

2 - دشمنان، علماء را به پرداختن به اموری كه شاید مهم هم نباشد مشغول كرده اند و لذا از توجّه به این امر مهم غافل شده اند.

3 - همچنین بزرگان به هر دلیل كه بوده است این مطلب را مختصّ به شیعیان كرده اند در حالی كه هرگز چنین نیست و علماء اهل سنّت و اجماع، همه بر این مطلب صحّه گذاشته اند.